Skal vi ikke gøre Blogs Great Again?

25. marts 2025

Der var engang, hvor vi godt kunne læse mere end 2.200 tegn uden at kede os eller miste koncentrationen.

Der var engang, hvor vi strømmede ind på nettet for at få personlige, til tider – ægte, og levende fortællinger fra helt almindelige mennesker.

Der var engang, hvor blogs var stort.
… og så kom Instagram.

Jeg savner blogs. Jeg savner at svømme hen i et blogindlæg fra et helt almindeligt menneske, der kan sætte mere end 2 ord sammen, og som har noget på hjerte. Som gerne vil dele ud af hverdagen, oplevelser, hverdagsbetragtninger og dele ud af de råd, der får personens hverdag til at hænge sammen.

Jeg savner blogs helt vildt!

Men, Cristine – folk deler da også ud på Instagram? Og har fællesskaber, og mødes og alt muligt?

Ja. Og jeg er selv en del af et kæmpe have og naturfællesskab på Instagram, og holder meget af det.
Men – og der er et stort MEN. På Instagram er vi bundet af algoritmer og en 3. part, der styrer hårdt og brutalt, hvordan det fællesskab skal se ud, leve og udvikle sig.

  • Vi skal poste ofte, hvis vores “venner” skal se vores opslag.

  • Vi skal poste storys 3-6 gange om dagen, hvis algoritmen skal finde os og elske os.

  • Vi skal lave reels, skrive captions og måske, eller måske ikke, bruge hasttags, kommentere, sende en DM, bruge gifs osv. osv. for at overhovedet være en del af det fællesskab eller i det hele taget blive “fundet”.

Jeg er, ærligt, lidt træt af det. Og det er endda uden, at jeg overhovedet har talt om de ændringer som Meta har lavet efter Trump kom til …
Jeg vil ikke styres af algoritmer. Med det sagt, så ved jeg godt, at hvis jeg skal findes på Google, skal jeg sørge for at have de rigtige søgeord og skrive noget, der er relevant for andre mennesker.

Men på min blog styrer jeg selv, om det er mig, eller en algoritme, der sørger for at sende mine ord ud i verden.
Jeg kan selv bestemme, hvornår og hvor tit, jeg vil skrive noget, og jeg kan selv bestemme længden på mine “opslag”.

Så – nu starter jeg i hvert fald, og håber det bliver til en ny bølge

… ligesom det faktisk stadig er i Sverige. De har nemlig ikke sluppet bloguniverset. Selvom mange af de store bloggere i Sverige også er kæmpe store på Instagram, er deres blogunivers stadig det sted, hvor de kan tale frit, skrive så langt de vil, sætte så mange billeder ind, som de vil og det er DEM, ikke et socialt medie, der styrer efterlivet på de ord, de har brugt tid på at skrive til andre mennesker.

Læg ikke dine æg i en 3. parts kurv, som har fuld kontrol over dine ord eller din forretning

Til dagligt arbejder jeg med markedsføring og kommunikation, og jeg råder altid og hele tiden mine kunder til at bruge deres hjemmeside som deres primære medie. Sociale medier er der, hvor de hurtigt kan connecte med deres kunder/følgere, men skal også bruges som indgang til deres egne medier.


For lad os få en vigtig ting på det rene: Din Instagram er IKKE dit eget medie!

Du opererer på en andens platform, med de regler, der er forbundet med det og med de afståelser af rettigheder, som der også følger med.

Og hvad sker der, hver gang platformen ændrer sig? Du skal ændre dig, du skal agere efter platformens regler og du skal rette ind, poste mere, poste anderledes osv. osv.

Virksomheder og influencere der bruger Instagram som deres primære salgskanal er enormt sårbare overfor forandringerne på platformen og i algoritmen, og hvis Instagram en dag går ned … ja, så går deres indtægtsgrundlag ned på samme måde. Også selvom det kun er en halv dag, en halv time eller længere tid.

Det er sårbart.

Skal vi derfor ikke make Blogs Great Again?

Om ikke andet, så får at give en kæmpe stor f***kfinger til tech-giganternes stadigt stigende kontrol over vores ord. Og tid.

Vi kan jo bruge begge hænder, og give en til Trump samtidig …

Forrige
Forrige

Larver i krukker og højbede?